Hedersporträttet 2020:

Årets hedersporträtt föreställer matprofilen och krögaren Leif Mannerström. Porträttet är utfört av fotografen Bruno Ehrs, som har fångat modellens personlighet och yrkesidentitet.

Leif Mannerström är en av Sveriges mest kända krögare och folkkära kockar – född i Stockholm 1940. Han har varit med om att sätta Sverige på den gastronomiska världskartan. Att Mannerström skulle gå köksvägen var mer eller mindre självklart då hans pappa var krögare och farmor kalaskokerska. 15 år gammal började han som kökselev, men drömde om att bli flygare. Han misslyckades vid antagningen och valde i stället att praktisera i köket på Svenska Amerikalinjens m/s Kungsholm. 23 år gammal blev han rekordung köksmästare på restaurangen Henriksberg.

Tillsammans med kocken Crister Svantesson öppnade Leif Mannerström restaurangen Johanna 1974. Detta var första gången som det nya franska köket introducerades i Sverige. Senare har han framförallt blivit förknippad med förnyelsen av svensk husmanskost. Det har givit eko både i ett trettiotal böcker, genom restaurangen Sjömagasinet i Göteborg och som välkänd gastronomisk profil i TV. Som ett bevis för sina många framgångar har Mannerström fått utmärkelsen Kockarnas kock tre gånger och hållit en stjärna i Guide Michelin under mer än ett decennium. Ett offentligt erkännande fick han också 2002 när han hamnade på frimärke bland framstående svenska matprofiler. För många är Leif Mannerström framförallt känd som en av domarna i det populära TV-programmet Sveriges mästerkock

Leif Mannerström har nu hunnit fylla 80 år. Kanske har detta också bidragit till att han engagerar sig i kampen för bättre mat på sjukhus och äldreboenden och hårt kritiserar vad han uppfattat som rent slarv, dåliga råvaror och usel tillagning. Riktig husmanskost är både ekonomiskt och miljömässigt eftersträvansvärt, på detta sätt äger maten både en etisk och moralisk dimension för Leif Mannerström.

Det porträtt som Bruno Ehrs (född 1953) utfört av Leif Mannerström är sparsmakat och rentav minimalistiskt till karaktären. Ehrs började sin verksamhet som fotograf på Stockholms stadsmuseum under den legendariske Lennart af Petersens. Till hyllningen av Stockholm 750 år gjorde han ett antal porträtt av kända stockholmare. Då spelade av naturliga skäl den omgivande stadsmiljön en avgörande roll för att porträttera de personer som verkar i huvudstaden. Denna gång ligger i stället fokus helt på matkreatören Mannerström.

För att inte distrahera betraktaren för mycket har Bruno Ehrs plockat bort all miljö i porträttet. Modellen är placerad i en grund relief, en effekt som fotografen uppnått genom att rikta en kraftig ljuskälla från vänster, bara några centimeter utanför bilden. För att inte skapa en obalans i ljussättningen har Ehrs dessutom tillfört ett svagt bakgrundsljus till höger om modellen. Det kontrastrika släpljus som skapas på detta sätt skulpterar fram modellen, inte minst vecken och knapparna i kockjackan. Detta ger associationer till de gamla 1600-talsmästarna, som Ehrs gärna hämtar inspiration från. Om någon till äventyrs inte skulle känna igen modellen är namnet broderat på jackan.

– Jag har velat ladda bilden med temperament för att lyfta fram modellens personlighet. Fram tonar en kompromisslös matskapare, som inte är känd för att gulla med folk. Han genomborrar oss med sin stränga blick, säger fotografen Bruno Ehrs.

Men hur framställer man en yrkesman i vår tid om man inte likt klassikern August Sander placerar kocken i köket med en stor kastrull och visp? Från första början ville modellen själv vara iförd sitt främsta kännetecken – kockjackan. Stekpannan var Bruno Ehrs bidrag. Detta viktiga verktyg i matlagningens tjänst skapar också djup i bilden, men utan att ta över. I hans porträtt, som är resultatet av en sparsmakad estetik, är inget lämnat åt slumpen. Därför har glasögonen hamnat på modellens hjässa för att inte ge ovälkomna reflexer. Trots att porträttet är i färg skapar Ehrs nästan känslan av en monokrom svart-vit bild genom att dämpa koloriten, allt för att sätta fokus på det svenska matundrets store mästare.

Bildtext

© Bruno Ehrs, Leif Mannerström. 2020 års hedersporträtt, Statens porträttsamling.

Besök slottet!

Välkommen att besöka De Kungliga slottens hemsida. https://www.kungligaslotten.se/vara-besoksmal/gripsholms-slott.html
Här finner du kalendarium, information och biljetter till Gripsholms slotts aktuella programverksamhet. Biljetter till nya evenemang och kulturhändelser släpps kontinuerligt. Vi ses på Slottet!

Ta med barn och barnbarn på en spännande visning i vasaborgen.

Höstmötet

Föreningens höstmöte anordnades lördagen den 13 november 2021 på Gripsholms slott.

Höstmötet bjöd på det sedvanliga mottagandet på borggården av Strängnäs Drum Corps som spelade för de åttiotre medlemmar och gäster som närvarade vid mötet i Rikssalen. Därefter intog mötessällskapet sina platser i Rikssalen för första gången på två år, efter att pandemin tidigare gjort fysiska möten ogenomförbara.

I sitt välkomsttal och öppnande av mötet betonade ordföranden landshövding Beatrice Ask vikten av att värna om varandra och skapa förutsättningar för samhällets återgång till det normala genom att ta vaccination på allvar.

Därefter informerade slottets Morgan Gerle, chef för den publika avdelningen vid Kungl. Hovstaterna och styrelseledamot i Gripsholmsföreningen, om verksamheten på Gripsholm och höstens musikserie. Pandemin till trots har slottet tangerat ett normalt besökstal under högsäsong och det mycket uppskattade musikprogrammet kunde genomföras när myndigheternas rekommendationer så tillät. Under hösten har Akademiska kören, Operaclownerna, Romeo & Julia-kören, Anna Greta Sigurdardottir samt avslutningsvis hovsångerska Elin Rombo och pianisten Magnus Svensson framträtt på Gripsholm.

Styrelseledamoten André Wognum informerade om arbetet i kommunikationsgruppen, med den nya hemsidan liksom om medlemskapsfunktion och målsättningen att nå ut till nya medlemmar.

Hovsångare Karl Magnus Fredriksson och pianist Johan Ullén underhöll sedan med ett mycket uppskattat program på temat mat.

Den så länge efterlängtade avtäckningen av 2021 års hedersporträtt genomfördes under höstmötet och till tonerna av en trumpetfanfar lyftes det kungsblå klädet från Bruno Ehrs foto av krögaren och kocken Leif Mannerström. Porträttet överlämnades sedan till Nationalmuseums överintendent Susanna Pettersson för att ingå i Statens porträttsamling.

Boken Sörmländsk kokkonst överräcktes av länsmuseichef Susanna Janfalk till Leif Mannerström.

Kulturskribenten och tidigare styrelseledamoten Patrik Uhlman intervjuade sedan Leif Mannerström. Det blev ett varmt och personligt samtal i vilket Mannerström uttryckte att han mycket rörd och stolt över att ta emot hedersbetygelsen att bli avporträtterad för ingå i världens äldsta och största statliga porträttsamling.

Höstmötet avrundades enligt traditionen i Kronköket där slottets egen ärtsoppa serverades med varm punsch och under trevliga samtal och i goda vänners och medlemskollegors lag.